mandag 14. september 2015

Sommerens høydepunkt - med "Trollfjord" til Tromsø

I sommer fikk vi endelig tatt den lenge ønskede turen med Hurtigruta. Det ble en eventyrlig reise med mange flotte opplevelser, fra start i Trondheim og helt fram til Tromsø. Den største opplevelsen for både oss og gjestene våre fra USA ble nok likevel den flotte naturen.

På slutten av 80-tallet var jeg mange ganger i Nord-Norge i jobbsammenheng, men aldri har jeg opplevd den nordlige landsdelen på en slik måte. I nydelig vær fikk vi sett Helgeland og Lofoten - med de ville fjellene og det glitrende havet. Naturen bergtok oss og turen fortjener til fulle å bli kalt "Verdens vakreste sjøreise!"

Her kommer et lite knippe av bilder fra turen:

Her starter reisa - i strålende solskinn fikk vi tatt en kort sightseeing i Bartebyen før vi gikk ombord. 

Kjeungskjær fyr - vi nærmer oss Bjugn og Vallersund.

Hurtigrutevinkebalkongen på Sandviksberget i Osen. Her hadde kjentfolk møtt opp for å vinke til Hurtigruta og til oss. Både vi og våre gjester fra Chigago satte stor pris på dette. Veldig artig!

Torghatten - vi har startet på Helgeland! Sent på kvelden og i kveldssol, passerte vi Trollhatten - et kjent landemerke.

Fugløya  med en stor lundefuglkoloni i Gildeskål kommune - sør for Bodø.

Saltstraumen. Se på de fjellene! Det er bare så vakkert!

Vi forlater Svolvær og Lofoten sent på kvelden etter besøk med middag og opplevelser i Vikinghuset i Borg.

Fiskarkjerringa ved innløpet til Svolvær vinker farvel til oss. Vi setter kursen mot Trollfjorden.
Det er nesten ikke til å tro at et skip så stort som "Trollfjord" får plass til å snu innerst i fjorden. Historien om slaget i Trollfjord får ny betydning. 


Tromsø med Tromsøbrua i front. 
Her endte vår eventyrlige reise med "Trollfjord" for denne gang. En reise vi aldri vil glemme og som vi gjerne tar om igjen. 
Om du skulle få mulighet til å ta den samme turen en gang, håper jeg at du griper sjansen. Jeg kan garantere deg opplevelser i særklasse!


1 kommentar:

  1. Heisann. Jeg er litt sein med å kommentere innlegget ditt, men håper du ser det alikevel. Flotte bilder og jeg forstår at det var en vakker reise. Herlighet for et nydelig land vi bor i. Jeg er akkurat ferdig med å booke overnatting til at vi skal eise til Lofoten til sommeren.. Gleder meg, og håper at også vi er like heldige med været som dere var. God helg. Hilsen Inger Johanne

    SvarSlett